Bolesť kolena

Prehľad

Bolesť kolena je bežná choroba, ktorá sužuje ľudí v každom veku. Môže to byť dôsledok zranenia, ako je roztrhané väzivo alebo roztrhaná chrupavka. Medicínske choroby – vrátane artritídy, lámky alebo infekcie – tiež zapríčiňujú bolesť v kolene.

Mnoho typov miernych bolestí v kolene skvele reaguje s opatreniami pre vlastnú starostlivosť. Fyzikálna terapia a bandáže kolien tiež pomáhajú zmierniť bolesť kolena. V niektorých prípadoch však môže vaše koleno vyžadovať chirurgickú opravu.

Príznaky

Miesto a intenzita bolesti kolena sa môže líšiť, v závislosti na príčine problému. Príznaky a symptómy spojené s bolesťou sú:

  • Opuch a tuhosť
  • Začervenanie a hrejivosť na dotyk
  • Slabosť a nestabilita
  • Pukajúce a praskajúce zvuky
  • Neschopnosť plne natiahnuť koleno
  • pichanie v kolene

Bolia Vás kolená?

Krém motion free

Kedy navštíviť doktora

Zavolajte svojmu doktorovi ak:

  • Nemôžete uniesť váhu na kolene
  • Všimli ste si opuch
  • Ste neschopný plne natiahnuť alebo ohnúť koleno
  • Vidíte jasnú deformitu na vašej nohe alebo kolene
  • Máte horúčku, spolu so začervenaním, bolesťou a opuchom kolena
  • Cítite, že vaše koleno je nestabilné ale sa “vzdáva”

Príčiny

Bolesť kolena môže byť zapríčinená zraneniami, mechanickými problémami, rôznymi typmi artritídy a inými problémami.

Zranenia

Zranenie kolena môže ovplyvniť väzivo, šľachy, alebo vrecká naplnené tekutinou (bursae), ktorá obklopuje kolenný kĺb a tiež aj kosti, chrupavku a väzy, ktoré tvoria samotný kĺb. Niektoré z bežnejších zranení kolien zahŕňajú:

  • Zranenie ACL. ACL zranenie je roztrhnutie predného krížneho väzu (ACL) – jeden zo štyroch väzív ktoré spájajú vašu holenú kosť so stehennou kosťou. Poranenie ACL je bežné hlavne pri ľuďoch hrajúcich basketbal, futbal a iné športy vyžadujúce rýchle zmeny smeru.
  • Fraktúry. Kosti kolena, vrátane jabĺčka (patella) sa môžu zlomiť počas zrážky motorových vozidiel alebo pádu. Ľudia, ktorých kosti boli oslabené osteoporózou môžu utrpieť fraktúru kolena aj pri zlom našliapnutí.
  • Roztrhnutý meniskus. Meniskus je tvorený pevnou gumovou chrupavkou a pôsobí ako tlmič nárazov medzi holennou a stehennou kosťou. Môže sa roztrhnúť ak zrazu vykrútite koleno zatiaľ čo je na ňom váha.
  • Kolenná burzitída. Niektoré zranenia kolena zapríčiňujú zápal v burzách, malých vačkoch tekutiny, ktoré tlmia vonkajšok kolenného kĺbu, takže šľachy a väzivo hladko kĺžu po kĺbe.
  • Patelárna tendinitída. Tendinitída je podráždenie a zápal jedného alebo viacerých šliach – hrubé väzivové tkanivo spájajúce svaly a kosti. Bežci, lyžiari, cyklisti a tí čo robia športy a aktivity vyžadujúce skákanie sú náchylní na vyvinutie zápalu patelárnej šľachy, ktorá spája kvadriceps s prednou stranou stehna k holennej kosti.

Mechanické problémy

Niektoré príklady mechanických problémov zapríčiňujúce bolesť zahŕňajú:

  • Ulomené kúsky kosti. Niektoré zranenia alebo degenerácia kosti alebo chrupavky môžu zapríčiniť, že časť chrupavky alebo kosti sa ulomí a bude sa vznášať v priestore. To nemusí spôsobovať žiaden problém, pokiaľ tieto kúsky nestretnú s kolenným kĺbom pri jeho pohybe. V tomto prípade výsledný efekt sa dá prirovnať k ceruzke zachytenej v pántoch dverí.
  • Iliotibiálny syndróm. Objavuje sa, keď pevný pás tkaniva, ktorý sa tiahne od bedrového kĺbu k vonkajšej strane kolena (iliotibiálny pruh) sa skráti, nakoľko tento pruh je dráždený kostným výbežkom na vonkajšej strane stehennej kosti. Bežci na dlhé vzdialenosti sú špeciálne náchylný k iliotibiálnemu syndrómu.
  • Vykĺbené jabĺčko. Dochádza k tomu vtedy, keď trojuholníková kosť (patella), ktorá zakrýva predok vášho kolena sa zošmykne z jej miesta, väčšinou von z vášho kolena. V niektorých prípadoch môžete vykĺbené jabĺčko vidieť.
  • Bolesť chodidla alebo bedrového kĺbu. Ak pociťujete bolesť chodidla alebo bedrového kĺbu, mali by ste zmeniť štýl chodenia a ušetriť tieto bolestivé kĺby. No zmena chôdze môže pridať väčšiu námahu na váš kolenný kĺb. V niektorých prípadoch, problémy s bedrovým kĺbom alebo chodidlom môžu preniesť bolesť na koleno.

Typy artritídy

Existuje viac ako 100 rôznych typov artritídy. Druhy, ktoré najviac ovplyvňujú koleno sú:

  • Osteoartróza. Niekedy nazývaná degeneratívna artritída alebo aj jednoducho artróza, osteoartróza je najbežnejší typ artritídy. Je to stav opotrebovania a roztrhnutia, kedy chrupavka v kolene sa s pribúdajúcim vekom pokazí.
  • Reumatoidná artritída. Najsilnejšia forma artritídy, reumatoidná artritída je autoimunitný stav, ktorý ovplyvňuje skoro každý kĺb v tele, vrátane kolien. Aj keď reumatoidná artritída je chronické ochorenie, má tendenciu meniť svoju závažnosť a môže dokonca prísť a odísť.
  • K tomuto typu artritídy dochádza vtedy, keď sa v kĺbe vytvoria kryštály močoviny. Zatiaľ čo dna najčastejšie postihuje palec na nohe, môže sa tiež objaviť aj v kolene.
  • Často krát pomýlená s dnou, pseudodna je spôsobená kryštálmi obsahujúce vápnik, ktoré sa vyvinú v kĺbovej tekutine. Najčastejšie postihnuté kĺby sú práve kolená.
  • Septická artritída. Niekedy váš kolenný kĺb sa môže infikovať, čo vedie k opuchu, bolesti a začervenaniu. Zvyčajne pred nástupom bolesti nie je žiadna trauma. Septická artritída často prichádza s horúčkou.

Ostatné problémy

Patelofemorálny bolestivý syndróm je všeobecný termín, ktorý odkazuje na vznikajúcu bolesť medzi jabĺčkom a stehennou kosťou (femur) ležiacou pod ním. Je bežná u atlétov; u mladých dospelých, najmä u tých, ktorí majú miernu zlomeninu jabĺčka; a u starších dospelých, ktorým sa vyvinul tento stav z dôvodu artritídy jabĺčka.

Rizikové faktory

Množstvo faktorov môže zvýšiť riziko vzniku problému s kolenami, vrátane:

  • Nadmerná hmotnosť. Nadváha alebo obezita zvyšuje námahu vytváranú na vaše kolenné kĺby, dokonca počas bežných aktivít ako je chôdza alebo vychádzanie a schádzanie po schodoch. Taktiež vás vystavuje zvýšenému riziku osteoartrózy, tým že urýchľuje rozpad kĺbovej chrupavky.
  • Nedostatok flexibility alebo sily svalov. Nedostatok sily a flexibility sa radí medzi lídrov zapríčiňujúcich zranenia kolena. Stiahnuté alebo slabé svaly často neabsorbujú dostatok napätia vytváraného na kĺb a teda ponúkajú menšiu podporu pre vaše koleno.
  • Určité športy. Niektoré športy kladú väčšiu námahu na vaše kolená ako ostatné športy. Alpské lyžovanie s pevnými lyžiarkami a predpokladom pádu, basketbalové skoky a otočky, a opakované narážanie vašich kolien pri behu alebo joggingu zvyšuje šance poranenie kolena.
  • Predchádzajúce zranenie. Ak ste už prekonali zranenie kolena, je väčšia šanca, že si koleno poraníte zase.

Komplikácie

Nie každá bolesť kolena je závažná. No niektoré poranenia kolena a zdravotné stavy, najmä osteoartróza, môžu viesť k zvýšenej bolesti, zničeniu kĺbu a neschopnosti to nechať neliečené. Utrpenie zranenia kolena – dokonca aj malého – zapríčiní to, že môžete mať rovnaké zranenie aj v budúcnosti.

Prevencia

Aj keď nie vždy je možné predísť bolesti kolena, nasledujúce návrhy vám môžu pomôcť predísť zraneniam a zhoršeniu stavu vašich kĺbov:

  • Držte sa bokom kilám na viac. Udržiavajte si zdravú telesnú hmotnosť; je to jedna z najlepších vecí čo môžete urobiť pre vaše kolená. Každé kilo na viac kladie dodatočnú námahu na vaše kĺby, čo zvyšuje riziko zranení a osteoartrózy.
  • Buďte vo forme aby ste športovali. Aby ste pripravili vaše svaly pre požiadavky nejakého športu, zaberie vám to nejaký čas na prípravu. Pracujte s trénerom k uisteniu sa, že vaša technika a pohyb sú najlepšie aké môžu byť.
  • Cvičte dokonale. Uistite sa, že vaša technika a štruktúra pohybu v športe alebo inej aktivite je najlepšia aká môže byť. Hodiny s profesionálom môžu byť veľmi nápomocné.
  • Zosilnite, ostaňte flexibilný. Pretože slabé svaly vedú k zraneniam kolena, budete ťažiť z vybudovania vašich kvadricepsov a hamstringov, ktoré podporujú kolená. Balančný a stabilizačný tréning pomáha svalom v okolí kolien spolupracovať viac efektívnejšie. A pretože stehenné svaly môžu tiež prispieť k zraneniu, strečovanie je dôležité. Skúste zahrnúť cviky na flexibilitu vo vašich tréningoch.
  • Cvičte inteligentne. Ak trpíte osteoartrózou, chronickou bolesťou kolena alebo opakovanými zraneniami, mali by ste zmeniť štýl cvičenia. Zvážte plávanie, vodný aerobik alebo iné low-impact aktivity – aspoň niekoľko dní v týždni. Niekedy jednoduché obmedzenie high-impact aktivít poskytne úľavu.

Diagnóza

Počas fyzickej prehliadky, váš doktor pravdepodobne:

  • Prehliadne vaše kolená pre opuchy, bolesť, citlivosť, teplotu a viditeľné podliatiny
  • Skontroluje ako ďaleko môžete pohnúť s vašim predkolením v rôznych smeroch
  • Zatlačí alebo potiahne kĺb k zhodnoteniu celistvosti štruktúry kolena

Zobrazovacie metódy

V niektorých prípadoch, doktor môže navrhnúť testy ako:

  • Röntgenové žiarenie. Váš doktor môže ako prvé navrhnúť Röntgen, ktorý môže pomôcť odhaliť fraktúru kosti a degeneratívne ochorenie kĺbov.
  • Počítačová tomografia (CT). CT kombinuje Röntgenové snímky zobraté z mnohých uhlov, k vytvoreniu prierezových obrázkov vnútra vášho tela. CT môže pomôcť diagnostikovať problémy kostí a odhaliť ulomené kúsky kostí.
  • Ultrazvuk. Takáto technológia používa zvukové vlny k vytvoreniu obrázkov mäkkého tkaniva v a v okolí vášho kolena a ako pracujú v reálnom čase. Váš doktor bude možno chcieť manévrovať s vašim kolenom do rôznych pozícií počas ultrazvuku, k skontrolovaniu špecifických problémov.
  • Magnetická rezonancia. MRI využíva rádiové vlny a silný magnet k vytvoreniu 3D obrázkov vnútra vášho kolena. Tento test je užitočný hlavne pri odhalení zranení mäkkého tkaniva ako sú väzy, šľachy, chrupavky a svaly.

Laboratórne testy

Ak váš doktor má podozrenie na infekciu, dno alebo pseudodno, pravdepodobne sa podrobíte krvným testom a niekedy artrocentéze, procedúre, v ktorej sa malé množstvo tekutiny odoberie z vnútra kolenného kĺbu s ihlou a je poslaný na laboratórnu analýzu.

Liečba

Liečba sa líši, záleží na tom, čo presne spôsobuje bolesť kolena.

Liečivá

Váš doktor vám môže predpísať liečivá aby vám pomohol uľaviť od bolesti a vyliečiť základný stav, ako je reumatická artritída alebo dna.

Terapia

Posilňovanie svalov v okolí kolena ho urobí stabilnejším. Trénovanie by sa malo sústrediť na svaly na prednej strane stehna (kvadricepsy) a na svaly na zadnej strane stehna (hamstringy). Napravovanie suboptimálnych pohybových modelov je tiež nápomocné, spolu so zavedením dobrej techniky počas športu alebo aktivity. Cvičenia na zlepšenie rovnováhy sú tiež dôležité.

Podpory klenby, niekedy s klinmi na jednej strane päty, môže pomôcť presunúť tlak preč zo strany kolena postihnutého osteoartrózou. Za istých podmienok, rôzne typy bandáži môžu pomôcť chrániť a podporiť kolenný kĺb.

Injekcie

V niektorých prípadoch, váš doktor môže navrhnúť vpichnutie liečiv alebo iných substancií priamo do kĺbu. Napríklad:

  • Injekcie kortikosteroidov vpichnuté do vášho kolenného kĺbu môžu pomôcť zredukovať symptómy artritídy a poskytnúť úľavu od bolesti, ktorá trvá niekoľko mesiacov. Tieto injekcie nie sú efektívne vo všetkých prípadoch.
  • Kyselina hyalurónová. Hustá tekutina, podobná kvapaline, ktorá prirodzene maže kĺby. Kyselina hyalurónová sa môže vpichnúť do vášho kolena k zlepšeniu pohyblivosti a zmierniť bolesť. Aj keď výsledky štúdií o efektívnosti liečby boli rozličné, úľava z jednej alebo zo série vpichov môže trvať až šesť mesiacov.
  • Metóda plazmy obohatenej o doštičky (PRP). PRP obsahuje koncentráciu mnohých rozličných rastových faktorov, ktoré zdá sa znižujú zápal a podporujú hojenie. Tieto typy injekcií majú tendenciu byť efektívnejšie u mladých ľuďoch a u ľudí s miernou artritídou.

Operácia

Ak máte zranenie vyžadujúce operáciu, zvyčajne nie je nevyhnutné podstúpiť operáciu okamžite.  Pred urobením hocijakého rozhodnutia, zvážte klady a zápory neoperatívnej rehabilitácie a operačnej rekonštrukcie vo vzťahu k tomu čo je pre vás najdôležitejšie. Ak si vyberiete operáciu, vaše možnosti môžu zahrnúť:

  • Artroskopická operácia. V závislosti od vášho zranenia, váš doktor môže byť schopný preskúmať a opraviť poničenie kĺbu pomocou kamery z optického vlákna a dlhého, tenkého zariadenia vloženého cez niekoľko malých rezov v okolí kolena. Artroskopia sa môže využiť pri odstránení odlomených častí kostí z kolenného kĺbu alebo pri náprave zničenej chrupavky (hlavne ak to zapríčiňuje zaseknutie kolena), a pri rekonštrukcii roztrhnutých väzov.
  • Čiastočná náhrada kolena. Pri tejto procedúre (unicompartmental arthroplasty), váš chirurg nahradí iba najviac poničené časti vášho kolena s časťami vyrobených z kovu a plastu. Operácia je zvyčajne vykonávaná prostredníctvom malých rezov, takže je pravdepodobnejšie, že sa vyliečite skôr ako keď vám chirurg vymení celé koleno.
  • Úplná výmena kolena. Pri tejto procedúre, váš chirurg odreže zničenú kosť a chrupavku z vašej stehennej kosti, holennej kosti a jabĺčka a nahradí to s umelým kĺbom vyrobeným z kovových zliatin, prvotriednych plastov a polymérov.

Ide to aj bez operácie?

Krém motion free

Životný štýl a domáca liečba

Liečivá bez lekárskeho predpisu – ako je acetaminofén (Tylenol a iné), ibuprofén (Advil, Motrin IB a iné) a naproxén (Aleve a iné) – môžu pomôcť zmierniť bolesť kolena. Niektorí ľudia nájdu úľavu pri natieraní kolien krémami, ktoré obsahujú tlmiace prísady, ako je lidokaín alebo kapsaicín, látka, ktorá spôsobuje to, že chilli papričky sú štipľavé.

Opatrenia pre vlastnú starostlivosť zahŕňajú:

  • Odpočinok. Dajte si prestávku od normálnych aktivít, k zníženiu opakovanej námahy na koleno, dajte zraneniam čas sa vyliečiť, a tým pomôžete predísť ďalšiemu poškodeniu. Jeden alebo dva dni odpočinku môže byť všetko čo malé zrazenie potrebuje. Závažnejšie poškodenia majú tendenciu dlhšej rekonvalescencie.
  • Ľad. Ľad znižuje bolesť a zápal. Balík zmrazenej zeleniny funguje skvelo, nakoľko pokrýva celé koleno. Aj keď je terapia ľadom všeobecne bezpečná a efektívna, nepoužívajte ľad viac ako 20 minút vkuse, pretože hrozí poničenie nervov a pokožky.
  • Stlačenie. To pomáha predísť nahromadeniu tekutiny v poškodenom tkanive a udržuje usporiadanie a stabilitu kolena. Hľadajte kompresívne bandáže, ktoré sú ľahké, priedušné a priľnavé. Mali by sa stiahnuť dostatočne na podporu kolena bez narušenia cirkulácii krvi.
  • K zredukovaniu opuchu, skúste si podoprieť vašu zranenú nohu vankúšmi.

Alternatívne liečivá

  • Glukózamín a chondroitín. Výsledky štúdií o efektívnosti týchto výživových doplnkov na zmiernenie bolesti osteoartrózy boli rozličné. Ľudia, ktorí trpia strednou až závažnou bolesťou, zdá sa, majú väčší úžitok z týchto suplementov.
  • Akupunktúra. Výskum naznačuje, že akupunktúra môže pomôcť zmierniť bolesť kolena zapríčinenú osteoartrózou. Akupunktúra zahŕňa umiestnenie vlasovo-tenkých ihiel do vašej pokožky na špecifické miesta.

Pripravte sa na schôdzku

Najskôr by ste mali začať s navštívením vášho rodinného doktora. V závislosti od príčiny vášho problému, mal by vám odporučiť doktora špecializujúceho sa na ochorenia kĺbov (reumatológ), operácie kĺbov (ortopedický chirurg) alebo športovú medicínu.

Čo môžete urobiť

Pred vašou schôdzkou, by ste možno chceli napísať zoznam odpovedí na nasledujúce otázky:

  • Od kedy ste začali pociťovať príznaky?
  • Určité zranenie spôsobilo bolesť kolena?
  • Sú vaše príznaky neustále alebo občasné?
  • Ako závažné sú vaše príznaky?
  • Čo, ak niečo sa zdá, že zlepšilo príznaky?
  • Čo, ak niečo sa zdá, že zhoršilo príznaky?
  • Aké liečivá a suplementy užívate pravidelne?

Čo očakávať od doktora?

Doktor sa vás môže opýtať nasledujúce otázky:

  • Cvičíte alebo športujete?
  • Zažívate opuchliny, nestabilitu alebo zasekávanie kolena?
  • Zažívate príznaky v iných oblastiach, alebo iba v kolene?
  • Bolelo vás niekedy predtým koleno? Ak áno, viete čo to zapríčinilo?