Najlepšia kĺbová výživa a alternatívy pre artritickú bolesť kĺbu

Správna kĺbová výživa vám môže pomôcť kontrolovať bolesť kĺbu.

Ako mnoho ľudí s artritickou bolesťou kĺbu, by ste mali zvážiť užívanie vitamínov a kĺbovej výživy, ktoré sľubujú, že vám môžu uľaviť od bolesti. A je to pravda – tie pravé môžu ponúknuť väčšiu kontrolu nad osteoartrózou (OA) alebo reumatoidnou artritickou (RA) bolesťou kĺbu.

Problém je – mnoho produktov propagovaných na artritídu nestačia. V skutočnosti, je dôležité sa vyhnúť niektorým suplementom propagovaných ako liečba artritídy – pretože môžu byť škodlivé.

Tieto otázky by ste sa mali opýtať: Existuje nejaká veda podporujúca tvrdenie? Je toto “tajná receptúra”, ktorá nebola zdieľaná spolu s vedeckými kolegami? Je tento produkt vyrobený veľkou spoločnosťou, s prísnou kontrolou kvality? Môžem tento produkt zakúpiť od veľkej lekárne alebo reťazca zdravotníckych potrieb?

Kĺbová výživa

Krém motion free

Rady pre artritídu a správne výživové doplnky

Je dôležité aby ste zmenili prístup k vášmu telu. Životný štýl je dôležitý. Ak ste obézny, musíte začať strácať prebytočné kilá. Pri tom vám pomôže pravidelné cvičenie, čo posilní svaly slúžiace ako podpora pre kĺby, a ktoré ich udržiavajú flexibilné. Protizápalová diéta je tiež veľmi dôležitá – hlavne tie úžasné omega-3 mastné kyseliny.

Liečivá môžu pomôcť uľaviť od bolesti kĺbov a pre niektorých ľudí vie kĺbová výživa poskytnúť takú úľavu ako to nedokážu ani niektoré lieky. Výživové doplnky na kĺby majú špeciálne miesto. Avšak, vždy túto kĺbovú výživu konzultujte s vašim doktorom, pred tým ako ju užijete, nakoľko môže nastať interakcia s liekmi, alergické problémy alebo škodlivé vedľajšie účinky.

Navrhuje sa:

  • Chondroitín sulfát
  • Glukózamín sulfát
  • Vápnik
  • Vitamín D3
  • Zázvor
  • Kurkuma
  • Omega-3
  • Zelený čaj

Ďalšie skvelé možnosti:

  • SAMe
  • MSM
  • Pŕhľava dvojdomá
  • Bromelaín
  • Vitamín E
  • Čertov pazúr

Je dôležité poznamenať, že niektoré suplementy môžu mať vedľajšie účinky a niektoré sa môžu narúšať spolu s liekmi. Je dôležité prediskutovať s vaším lekárom akékoľvek doplnky, aby ste sa dozvedeli, či sú pre vás bezpečné a tiež správne množstvo pre vás.

Glukozamín / chondroitín na bolesť kĺbov

Glukozamín sa prirodzene nachádza v chrupavke kĺbov v tele – pomáha udržiavať zdravý a premazaný kĺb. Panciere kreviet, homárov a krabov poskytujú základ pre túto kĺbovú výživu. Predpokladá sa, že glukózamín pomáha spomaľovať opotrebovanie chrupavky, zmierňuje bolesť kĺbov pri artritíde a zlepšuje pohyblivosť kĺbov.

Chondroitín sa tiež prirodzene nachádza v chrupavke a kostiach. Chrondroitínové sulfátové doplnky na kĺby pochádzajú z trachey kráv alebo vedľajších produktov prasiat. Hovorí sa, že chondroitín redukuje bolesť a zápaly kĺbov, zlepšuje funkciu kĺbov a spomaľuje vývoj osteoartrózy. Väčšina štúdií sa uskutočnila na artritíde kolena.

Verí sa, že chondroitín zlepšuje nárazovo – absorpčné vlastnosti kolagénu a blokuje enzýmy, ktoré ničia chrupavku. Rovnako ako glukozamín, táto kĺbová výživa pomáha chrupavke zadržiavať vodu, udržiavať kĺby premazané, a zvrátiť pravdepodobnosť straty chrupavky.

Výskum týchto doplnkov je zmiešaný. Pri prehliadke glukozamínu v roku 2005, v 20 štúdiách sa analyzovalo 2570 pacientov – ukázalo sa, že glukozamín je bezpečný, no nie je lepší ako placebo k zredukovaniu bolesti, stuhnutosti a zlepšeniu funkcií. Avšak, prieskum dôkazov o glukozamíne Svetovej zdravotníckej organizácie ukázal, že uľavuje od bolesti kolena súvisiacej s artritídou a zlepšuje funkciu kĺbu.

V roku 2006, Glucosamine/Chondroitin Arthritis Intervention Trial (GAIT), financovaná Národným inštitútom zdravia, zistila, že dva suplementy boli efektívnejšie ak sa skombinovali. Avšak, iba ľudia so strednou alebo silnou bolesťou artritídy kolena zaznamenali značné zlepšenie. Uľavilo sa im viac od bolesti ako pri protizápalových liekoch.

V septembri roku 2008, následná štúdia GAIT porovnávala ľudí, ktorí užívali kĺbovú výživu alebo lieky po dobu ďalších 18 mesiacov. Všetci títo pacienti trpeli strednou až ťažkou bolesťou osteoartrózy kolena. Po dvoch rokoch nebol medzi liečbou a placebom významný rozdiel.

Bol tam jemný posun pri zlepšení u tých s miernejšou osteoartrózou kolena, ktorí užívali samotný glukozamín – podľa vedúceho výskumníka to však nie je dostatočné na vyvodenie konečného záveru.

Všetky európske štúdie glukózamín sulfátu ukázali, že je účinnejší ako hydrochlorid glukózamínu. Existuje teória, podľa ktorej sa glukózamín sulfát lepšie absorbuje, možno preto, že je bližší prirodzenému glukozamínu v našom tele.

Tiež sa odporúča užívať glukózamín sulfát samotný – radšej samotný ako v kombinácii s chondroitínom – pretože sa zdá, že obe účinkujú proti sebe. Myslí sa, že chondroitín zabraňuje tomu, aby sa glukozamín absorboval.

Konečný súčet: Mali by ste užívať glukozamín alebo chondroitín – alebo ani jeden?

S glukozamínom a chondroitín sulfátom sa pokúšate opraviť chrupavku. Ale chrupavka nie je vždy problémom, nie je vždy dôvodom artritickej bolesti kĺbov. Táto kĺbová výživa je dostatočne bezpečná aspoň na skúšku. Dajte tomu dva alebo tri mesiace – musíte tomu dať šancu. To je možnosť, pri ktorej ľudia čo pocítili úľavu nedajú na to dopustiť.

Táto otázka sa ďalej skúmala v roku 2010 kompiláciou 10 štúdií porovnávajúcich glukozamín, chondroitín pri bolesti kĺbov a pri röntgenových nálezoch u ľudí s bolesťami kolena alebo bedier. Výskumníci v tejto štúdii nenašli prínos pre žiadnem doplnok v porovnaní s pilulkami placeba. Niektorí odborníci sú skeptickí voči presnosti ich zistení, a stále považujú glukózamín za bezpečnú alternatívu liekov na artritídu, najmä u mladších ľudí, u ľudí bez nadváhy, a u ľudí s menej závažnou artritídou.

Vápnik pre zdravé kĺby

Pretože rozprávame o kostiach, musíme prebrať aj vápnik. Nie len preto, že vápnik tvorí kosti. Dôvod je, že pri každom tlkote srdca alebo kontrakcii svalov vaše telo musí použiť vápnik. Musíte mať v sebe adekvátne množstvo vápnika.

Ak vaše telo má málo vápnika, berie si ho z kostí. Prijímaním dostatočného množstva vápnika vo vašej strave – a vo výživových doplnkoch – zaisťujete adekvátne množstvo vápnika vo vašej krvi a kostiach.

Väčšina ľudí potrebuje 1000 až 1200 miligramov elementárneho vápnika. Vápnik sa môže jednoducho získať z mliečnych produktov (303 miligramov v 1 pohári odstredeného mlieka), obohatených štiav, jedál a z doplnkov výživy.

Vitamín D3 pre zdravé kosti

Vitamín D3 bol dlho známy pri podporovaní zdravých kostí, tým že im pomôže absorbovať vápnik. Jednoducho ho nájdete v mnohých jedlách, ako odstredené mlieko a pomarančový džús. Telo tiež produkuje rozhodujúcu formu vitamínu D – vitamín D3 – keď je koža vystavená slnečnému žiareniu. Vitamín D3 je teraz k dispozícii vo forme výživových doplnkov.

Jedna Austrálska štúdia ukázala, že keď ženy užívali vitamín D3 a vápnik počas zimných mesiacov (keď mali menej slnečného žiarenia), bol u  nich úbytok kostnej hmoty menší. Jedna výskumná skupina v Spojenom kráľovstve posudzovala deväť štúdií o vitamíne D3; oznámilo sa, že ľudia s osteoporózou, ktorí užívali doplnky stravy, mali v porovnaní s pacientmi užívajúcimi placebo zvýšenú hustotu kostí.

Ľudia sa v dnešnej dobe zameriavajú viac na vitamín D3. Telo potrebuje vitamín D3 pre imunitu. Ak nemáte dostatok vitamínu D3, vaše telo neabsorbuje vápnik – ktorý potrebuje na funkciu kostí a kĺbov.

Jedna vec, ktorú treba mať na pamäti je, že väčšina multivitamínov obsahuje 400 IU dávky vitamínu D3. Odborníci však odporúčajú dennú dávku niekde medzi 1000IU a 2000IU, aby sa dostavili zmysluplné výsledky. Ak sa chystáte užívať doplnky výživy vitamínu D3 bez lekárskeho predpisu, hľadajte suplementy, ktoré sa predávajú ako tablety obsahujúce aspoň 1000IU vitamínu D3.

Zázvor na bolesť kĺbu a zápal

Zázvor sa používal v čínskej, Japonskej a Indickej medicíne po tisícky rokov. Korienky a podzemné stonky sú základom pre púdre, výťažky, tinktúry, tobolky a oleje. Tvrdí sa, že zázvor znižuje artritickú bolesť kĺbu a zápal.

Existuje malý vedecký dôkaz, ktorý podporuje zázvor pri artritíde. No v roku 2008 štúdia v Britskom žurnále Food and Chemical Toxicology  ukázala, že zázvor pôsobí tiež protizápalovo, spolu s mnohými pozitívnymi vlastnosťami. Najmenej dve dodatočné štúdie zistili podobné účinky v zázvorovom extrakte. Je možné, že suchý zázvor, hlavne ako práškové korenie alebo zázvorové tobolky, je účinnejší proti zápalu ako čerstvý zázvor.

Ľudia na riedidlách krvi alebo podstupujúci operáciu by sa mali mať na pozore pri užívaní zázvoru, nakoľko jedna štúdia preukázala, že môže zvýšiť riziko krvácania.

Kurkuma na bolesť kĺbu a stuhnutosť

Rastlina kurkumi rastie v Indii a Indonézii a jej korene slúžia ako základ pre kari korenie. Jednou z mnohých aktívnych zložiek v kurkume je kurkumín: tradične sa používa v Čínskej medicíne a Indicko Ajurvédskej medicíne pri liečbe artritídy. Tvrdí sa, že kurkuma redukuje artritickú bolesť kĺbu, zápal a stuhnutie spojené s artritídou. Kurkuma je tiež známa ako pomoc pri trávení.

Niekoľko štúdií ukázalo, že kurkuma pôsobí protizápalovo, a že upravuje imunitný systém. V štúdii v roku 2006, kurkuma bola efektívnejšia pri prevencii pred artritickým zápalom kĺbu ako aj pri redukovaní zápalu. V štúdii v roku 2009 sa porovnávali výťažky kurkumy s výťažkami príbuzných druhov rastlín, ako curcuma domestica, obsahujúca rovnaké liečivé chemikálie ako bežná kurkuma. Výskumníci zistili, že funguje rovnako pri zmierňovaní príznakov artritídy ako 800 miligramov ibuprofenu denne. Ale konečné štúdie u ľudí chýbajú, takže prínos kurkumy na artritídu je nejasný.

Ľudia na riedidlách krvi by sa mali mať na pozore pri užívaní kurkumy, nakoľko štúdie na zvieratách naznačujú, že môže zvýšiť riziko krvácania. Môže tiež spôsobiť bolesti brucha.

Omega-3 (Rybí tuk) pre zdravé kĺby

Omega-3 mastné kyseliny možno nájsť vo vlašských orechoch, repkových a sójových olejoch a studeno-vodných rybách ako sú lososy a tuniaky. Doplnky výživy rybieho oleja sú tiež skvelým zdrojom omega-3 – tuku, ktorý hrá dôležitú úlohu v riadení zdravých buniek v celom tele, vrátane kĺbov. Tiež podporuje tvorbu chemikálii, ktoré pomáhajú kontrolovať zápal v kĺboch, prúd krvi a väzivo.

Vďaka protizápalovým účinkom, početné množstvo výskumov sa zameriavalo na efekty omega-3 na reumatoidnú artritídu, zápalový typ artritídy a osteoartrózu. Viaceré štúdie zaznamenali zlepšenie rannej stuhnutosti a bolesti kĺbov s pravidelným príjmom doplnkov výživy rybieho oleja po dobu troch mesiacov. Suplementy rybieho tuku sa získavajú zo skutočných rýb – takže ortuť, PCB a pesticídy sú problém. Uistite sa, že si zakupujete značky, ktoré boli testované a neobsahujú pesticídy, PCB a ortuť.

Tiež sa uistite, že suplementy rybieho oleja obsahujú DHA (Kyselina dokosahexaenová) a EPA (Kyselina eikosapentaenová) . Experti navrhujú užívať 1 až 3 gramy denne – no nie viac ako 3 gramy v jeden deň – spolu s DHA a EPA. Zvyčajne ide o 3-10 gramov celkového rybieho oleja denne. Ale nezabudnite si prečítať etiketu produktu, aby ste si boli istý.

Zelený čaj: Môže pomôcť kĺbom?

Zistilo sa, že fytochemikálie v zelenom čaji znižujú riziko srdcových ochorení – väčšinou v laboratórnych štúdiách a štúdiách vykonávaných na potkanoch. Môže zelený čaj tiež pomôcť zmierniť zápal spojený s artritídou a poruchou chrupavky? Niektoré rané výskumy naznačujú, že môže. No je potrebných viac štúdií, hovoria experti. Medzitým, nijako vám nepoškodí – tiež to má veľký význam pre naše zdravie – vypiť denne šálok zeleného čaju.

Majte na pamäti, že väčšina štúdii zameriavajúcich sa na efekty zeleného času na úľavu od bolesti, denne použili 4 až 6 šálok čaju.

Protizápalové fytochemikálie v zelenom čaji sú tiež prítomné v produktoch bez kofeínu. Takže pitie zeleného čaju bez kofeínu je tiež možnosť, ak nechcete mať stimulujúci účinok z bežného zeleného čaju.

Bromelaín: prírodný protizápalový účinok

Enzým bromelanín, ktorý sa nachádza v rastline ananásu, pomáha tráviť bielkoviny prijaté prostredníctvom jedla. Keď sa užíva na prázdny žalúdok, pôsobí ako protizápalový prostriedok – znižuje artitickú bolesť kĺbu a opuch a zvyšuje pohyblivosť.

Naozaj, existuje dôkaz, že bromelaín môže uľaviť od bolesti a zmierniť zápal. Jedna štúdia ukázala, že kombinácia enzýmov vrátane broemlaínu môže byť efektívna a bezpečná alternatíva protizápalovým liekom pre ľudí s osteoartrózou kolena.

Pred tým ako užijete bromelaín, si skontrolujte na čo ste alergický. Alergická reakcia sa môže objaviť u ľudí alergických na ananás, latex, včely, tak isto aj na brezu, cyprus a peľ z trávy.

Doplnok výživy na kĺby

Krém motion free

Čertov pazúr: Bylinná úľava

Bylinka čertov pazúr, je tradičná Juhoafrická medicína používaná na úľavu od bolesti kĺbov, tiež pri zápale, bolesti chrbta a bolesti hlavy.

Aj keď je potrebný ďalší výskum, existujú vedecké dôkazy, že čertov pazúr môže pomôcť znížiť bolesť kĺbov osteoartrózy a môže fungovať rovnako ako protizápalové lieky, akými sú ibuprofén alebo naproxén. V jednej štúdii, 227 ľudí s bolesťami dolného chrbta – alebo osteoartrózy kolena alebo boka – sa liečili pomocou výťažkov z čertovho pazúra. Po 8 týždňoch denného užívania 60mg, 50 – 70% pacientov vykázalo zlepšenie pri bolesti kĺbov, pohyblivosti a ohybnosti.

V štúdiách vykonávaných na zvieratách, čertov pazúr môže ovplyvniť krvný tlak a srdečný tep, čo teoreticky môže byť problémom pre ľudí. No celkovo štúdie naznačujú, že je bezpečné používať čertov pazúr krátkodobo – po dobu 3 až 4 mesiacoch –  no bezpečnosť dlhodobého užívania je neznáma.

SAMe (S-adenosyl-L-methionine) k redukcii zápalu a bolesti

SAMe sa prirodzene nachádza v tele k zlepšeniu pohyblivosti, prestavbe chrupavky a zmiernenia symptómov osteoartrózy, fibromyalgie, burzitídy, tendinitídy a chronickej bolesti dolného chrbta a depresie.

V skutočnosti je SAMe účinný pri znižovaní zápalu súvisiaceho s osteoartrózou a bolesti kĺbov. SAMe účinkuje rýchlo s výsledkami, ktoré sa dostavia do jedného týždňa. SAMe je síce drahý, no funguje s chrupavkou a môže pomôcť vybudovať kĺby naspäť.

Journal of Family Practice preskúmal 11 štúdii o SAMe, ukázalo sa, že je účinný ako protizápalový liek, v redukovaní bolesti a zlepšovaní funkcií ľudí s OA. Taktiež SAMe nepreukázal vedľajšie účinky.

K získaniu maximálneho účinku zo SAMe, uistite sa, že prijímate dostatok vitamínu B (B12, B6, kyselina listová).

MSM (metylsulfonylmetán): Obmedzený výskum

Sírová zlúčenina MSM sa prirodzene nachádza v tele, tiež v zvieratách, ovocí, zelenine a obilí. Tvrdenie spočíva v tom, že MSM znižuje bolesť a zápal kĺbov. MSM obsahuje síru, ktorú telo potrebuje na vytvorenie spojivového tkaniva. Zdá sa, že MSM pôsobí aj ako liek proti bolesti, tým že tlmí nervové impulzy, ktoré prenášajú bolesť.

Jedna štúdia z roku 2006, v ktorej 50 dospelých pacientov s osteoartrózou kolena preukázali, že 6000mg MSM denne redukuje bolesť a zlepšuje fyzickú funkciu – bez väčšieho vedľajšieho účinku. Neboli však vykonané žiadne veľké štúdie porovnávajúce MSM s placebom a je potrebný ďalší výskum na určenie skutočného účinku MSM na osteoartrózou.

Pŕhľava dvojdomá: Ľudová pomoc pre symptómy artritídy

Pŕhľava dvojdomá je stonková rastlina nachádzajúca sa v Európe a Severnej Amerike; je široko používaná ako ľudový liek k liečbe symptómov artritídy v celej Európe a Austrálii.

Listy a stonky sa spracujú do čaju, toboliek, tinktúr a výťažkov – tiež sa môžu využívať aj v celej forme. Tvrdí sa, že pŕhľava dvojdomá znižuje zápal a bolesti kĺbov artritídy. Nesmie sa ale mýliť s jej koreňom, ktorý lieči problémy s prostatou.

Predbežné dôkazy naznačujú, že určité zlúčeniny v rastline pŕhľavy pomáhajú zredukovať zápal a upraviť imunitný systém.

Nemecká štúdia zaoberajúca sa hox alfa (nový výťažok pŕhľavy dvojdomej)  identifikovala látku, ktorá pôsobila protizápalovo pri ochoreniach kĺbov. V tureckej štúdii sa ukázalo, že pŕhľava dvojdomá pôsobí ako liek proti bolesti, má antibakteriálne účinky a pôsobí proti vredovým aktivitám.

Avšak dôkazy podporujúce používanie pŕhľavy dvojdomej proti artritíde sú nejasné a sú v rozpore. Je potrebný ďalší výskum na určenie jeho skutočnej účinnosti.