Pukanie a praskanie v kolene

Vytvára vaše koleno zvuky? Pravdepodobne nie je dôvod byť znepokojený. Pukajúce a praskajúce zvuky v kolene nie sú väčšinou príznakom niečoho zlého.

V tele praská množstvo kĺbov a kolená nie sú výnimkou. Mnohým ľuďom praská v kolenách pri kľaknutí alebo pri vykonávaní iného pohybu. Normálne sa netrápime praskaním ak nie je spojené s bolesťou kolena.

Zvláštne, prečo vaše zdravé kolená môžu vytvárať zvuky? Ako rastieme, tkanivo obaľujúce naše kosti, nazývané chrupavka, môže vyvinúť nepravidelné miesta. Ak vstávame ale kľačíme, zvuk prichádza z týchto hrubších povrchov „kĺzajúcich“ sa jeden o druhý. Tiež to môže byť tkanivo spájajúce jednu kosť s druhou, nazývané väz, potom sťahovanie pri pohybe, alebo synoviálna blana pohybujúca sa po kosti.

Ak vaše pukanie a praskanie v kolene je príčinou bolesti a zápalu, zvážte návštevu doktora. Môže to byť príznakom:

  • Natrhnutý meniskus. Meniskus je gumový disk v tvare C , ktorý tlmí vaše koleno, a tiež slúži ako pohlcovač nárazov. Rovnako pomáha rozložiť rovnomerne váhu, takže vaše kosti sa netrú o seba. Natrhnutý meniskus je často zapríčinený náhlym pokrútením alebo inými činnosťami, čo môžete robiť počas športovania. U mladých ľudí sa natrhnutie zvyčajne vyskytne počas traumatickej udalosti, no čím sme starší meniskus sa môže ľahšie natrhnúť.
  • Zranenie alebo opotrebovanie chrupavky. Niekedy chrupavková pokrývka našich kostí sa môže zraniť, čo zapríčiní natrhnutie a “zachytenie” kĺbu. Typicky, naše koleno zareaguje na toto zranenie napuchnutím alebo “zachytávaním”. Chrupavka sa môže tiež opotrebovať na tenkú vrstvu alebo rozpadnúť, tento jav je bežne známy ako artritída. Niektorí ľudia hovoria, že cítia akoby ich koleno sa “brúsilo” keď chodia. Osteoartritída je najbežnejší druh artritídy. Väčšinou postihuje ľudí v strednom veku a starších ľudí.

Tipy pre zdravé kolená

  • Pravidelné cvičenie môže posilniť vaše nohy a kolená. Cvičte s váhami alebo odporovými gumami – alebo s vlastnou váhou, ako napríklad: drepy a úskoky – aspoň 2x týždenne. Stúpajte po schodoch alebo po kopci, alebo jazdite na stacionárnom bicykli k vybudovaniu svalov podporujúcich vaše kolená.
  • Zahrievajte sa pred cvičením. Intenzívne cvičenie s nerozcvičenými studenými svalmi a kĺbmi môže viesť k zraneniu.
  • Udržiavajte flexibilitu. Pred cvičením, skúste dynamický strečing, pri ktorom hýbete svalmi širokou škálou pohybov. Po cvičení robte statický strečing, kde držíte a naťahujete svaly po dobu 30 sekúnd. Toto pomôže predísť zraneniam. Pravidelne naťahujte svaly pred a za stehnom (kvadricepsy a hamstringy)
  • Ak už cvičíte, pomaly zvyšujte náročnosť tréningov a ich dĺžku.
  • Noste padnúcu obuv v dobrej kondícii.
  • Udržujte si zdravú váhu. Zredukujete tým námahu vyvíjanú na kolená. Obéznosť je hlavný rizikový faktor vývoja skorej artritídy kolien.

Najlepšia vec čo môžete urobiť je udržať svaly v oblasti kolena silné.